Orientace v čase, vnímání času

Předškolní děti se v čase orientují hlavně pomocí různých událostí, které se ho týkají a které se pravidelně střídají. Dítě pozoruje, co dělá každé ráno, odpoledne či večer.  Čím je časový úsek delší, tím je pro dítě představa času složitější (např. roční období).

Pro děti předškolní a také děti, které mají s vnímáním času problém, je určena tado publikace. Bude vyhovovat také dětem s autismem.

Orientace v čase, Jiřina Bednářová, Richard Šmarda, DYS centrum

Publikace se skládá z desek, kde je uvedený podrobný návod jak s obrázky pracovat. V deskách najdete 46 černobílých pracovních listů. Na každém jsou nakresleny 2 dějové posloupnosti, které se skládají ze 3 na sebe navazujících obrázků.

Každá dějová posloupnost je v menším a větším provedení. Větší obrázky se rozstříhají, menší slouží jako vizuální předloha.
Dějové posloupnosti jsou rozděleny do témat: ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer a řemesla.

Možnosti, jak pracovní listy využít:

  • Nejdříve se skládá obrázek podle předlohy. Později můžeme obrázky zamíchat a dítě je složí samo správně, tak jak se děj odvíjí.
  • Při skládání dítě motivujeme, aby pojmenovávalo činnosti vyobrazené na obrázku a vyprávělo děj.
  • Dítě se učí co bylo dříve, co později. Obrázky srovnává zleva doprava. Tento sled bude dítě potřebovat při čtení a psaní.
  • Skládání můžeme ztížit skládáním děje bez vizuální předlohy, nebo pracovat s více obrázky najednou.
  • Dítě podporujeme v soustředění a dodržujeme pravidlo raději pracovat méně a častěji. V případě, že je úkol pro dítě těžký, zvolíme jednodušší variantu.

Děti se naučí:

  • uvědomovat si posloupnost při různých činnostech
  • rozeznávat začátek, průběh a konec děje
  • časové pojmy: ráno, odpoledne, večer apod.
  • pojmy první, poslední, před, za…

Pracovní listy se dají také využít pro rozvoj řeči. Děti si rozšíří slovní zásobu, obratnost ve vyjadřování a naučí se vyprávět děj.

Pokud se vám publikace líbí, najdete ji u nás v kamenné prodejně Jiný svět (Pražská 110, Dobříš) nebo v e-shopu Jiný svět.

Monika Rejsková

Více než deset let se věnuji problematice výchovy a vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Mým cílem a přáním je usnadnit a zpříjemnit život nejen našemu synovi s autismem, ale i dalším dětem s handicapem a jejich rodinám. Můj příběh si přečtěte tady >> Provozuji e-shop Jiný svět >> Najdete mě na Facebooku >> a Instagramu >>

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.